Hari Yang Penuh Dengan Serangga

Assalamualaikum

Today is Sunday, 02/12/2012, & kepala otak aku penuh ngan ilmu mengenai SERANGGA! Kls waktu ptg aku hari ni mmg cerita pasai serangga ja. Aku ambik subjek elektif Biologi & Sistematik Serangga, tp ada 1 lg subjek wajib aku yg sama dgn ja ngan subjek elektif ni. That 1 is Taksonomi & Sistematik Organisma. Hari ni aku ada kls insect ngan taxo, tp yg mencabar kepala otak akunya ialah kls taxo pon belajaq pasai serangga jugak. Lps habeh kls insect ada gap sejam ja, then kls taxo pulak. Dh penuh ngan ilmu pasai serangga waktu kls insect, sambung ngan ilmu serangga lg waktu kls taxo.pheww...

Ada 1 ketika dlm kls taxo ptg td, aku mcm tak buleh terima dh ilmu serangga ni. So, aku suruh kwn aku si Iylia tolong salin note & aku salin formula nk jwb soalan lab eko pop.hehehe. Sungguh tepu otak aku ngan serangga ja hari ni. Naseb baik kls habeh awai, kalau tak rasanya aku salin note ngan muka blurr la jawabnya.hikhik. Too much info bout the same topic for a day buleh buatkan aku jd blurr semula sbb dh boring cerita benda yg sama ja sebijik semonyet pulak tu.hoho. Otw blk dari kls aku rasa lapaq pulak. Selalunya tak cmni pon. Maybe sbb otak aku penat mencerna ilmu serangga yg melimpah ruah hari ni. *Gila alasan ja semua tu*

Here are some common insect yg aku belajaq:

Grasshopper. *Yoo Jae Suk*

Praying Mantis.

Cricket. *Bkn cricket yg sport tu*

Butterfly. *Perfume avon ada nama butterfly*

Moth.

Ada byk lg la yg aku belajaq. Ni contoh2 yg common. Beautiful insect! *Ckp ala2 Steve Irwin, crocodile hunter yg dh meninggal tu* Belajaq pasai benda alah ni semua bkn main hentam baca teori ja. Kena masuk lab, identify spesies bagai. Kena buat insect collection, pinning & itu ini selain dari p tangkap makhluk2 yg unik ni.huhu. Yg paling BEST, ada lab test dowh... Sama la ngan subjek taxo. 2 subjek ni lebih kurang mcm siblings la.

p/s: Masalah la ni aku penakut. Kalau jumpak serangga ja cabut lari. Nk pulak yg dok lompat & terbang ngan rakusnya lg la tak cukup tanah aku lari. Cering bulu roma. *Bak kata org Kedah* 

No comments:

Post a Comment